Dag 1

29 juni 2021 - Vlieland, Nederland

Het is bij lange na niet de eerste dag hier op Vlie, maar slechts de eerste beschreven dag. Ik ben hier al langer dan een maand, sinds Pinksteren om precies te zijn. Het lijkt alweer maanden geleden dat ik in de kou op 5 cm afstand van het brandende gasstel in de tent me warm probeerde te houden. Niet vreemd dat ik me dat opeens herinner. Lag ik gisteren nog puffend naakt in de zon te bruinen, vanmiddag miezert het onaangenaam.

Elke dag maalt het schilderen door me hoofd. Hoe ? Wat? Waar? Aan onderwerpen ontbreekt het me niet. Ik zou er zo een lijst van kunnen maken. De oude schuur in het dorp, zowel de groene voorkant als de verveloze achterkant, Jopie Huisman waardig. Het uitzicht vanuit de tent, misschien wat saai maar lastig genoeg met al die verschillende groen in de zeereep. Een foto van handstand-figuren aan het strand. En zo nog veel meer. Maar het echte schilderen moet van mezelf in de buitenlucht gebeuren, en -plein-air zogezegd. De schilders rond 1900 hadden dat niet voor niets uitgevonden: de verf werd beschikbaar in metalen tubes, dus Hop! naar buiten ermee!

Dus worden er wat kleuren acryl in de rugzak gemieterd. Metalen ezel erbij, flesje water, ouwe doek en leeg yoghurtemmertje. Ik heb mijn lesje geleerd nadat ik de vorige keer drie keer terug naar de tent moest omdat ik een kleur vergeten was. Kop erbij houden dus. Penselen, drie is genoeg want ik blijk steeds maar eentje te gebruiken, paletmesje om te mengen, afscheurpalet en niet te vergeten iets om op te schilderen. Om faalangst de kop in te drukken plak ik een lichtblauw overgeschilderd vel papier en plak het op een stuk board. Niets hoeft. Alles mag zogezegd

Dan wordt het tijd om eens naar het onderwerp te kijken. Ik kijk en kijk, meng de eerste kleuren. Blauwgrijs, donker en lichter, nog lichter. In no time is het hele palet een zooitje en druipt  de te waterige verf in het zand ( geleerd: dun beginnen).  Met grote halen kwast ik de verf op het papier. Dondert niet wat of hoe. Dat heb ik me voorgenomen. Niet moeilijk doen, grote halen, gauw thuis. Er verschijnt zowaar een lucht.. een zee.. geen horizon... halen met bruinig geel (gebrande omver is mijn favoriet) gemengd met titaanwit. Ondanks nalezen op internet weet ik nog steeds het verschil in gebruik niet tussen de laatste en zinkwit. Ok, de ene is transparant, de ander volgens internet half transparant. Zucht, we zien wel waar het schip strandt, ik heb toch maar 1 wit bij me.

Net als ik mezelf terugfluit met "Kijken Tien! Kijken!" .. waait de das  van mijn hoofd, haakt aan de ezel en dreigt de hele mikmak omver te trekken. Ik vloek, ik tier..  wie heeft dit goddomme bedacht!!!... en kijk om me heen of er geen toevallige badgasten over het duin komen. Niemand. Natuurlijk niet. Welke gek gaat zich met dit weer buiten de tent wagen als het ook nog gaat regenen.

Snel kijk ik nog even naar mijn 'onderwerp'. Zie dat ik de duinen op de voorgrond voor het gemak even vergeten ben. In de regen meng ik gauw wat blauw met bruin en geel en kwast het op goed geluk neer. Nog even wat wit voor de golven en dan razendsnel inpakken want het wordt een serieuze bui.

Een paar uur later bezie ik het resultaat. Gezien de situatie helemaal niet slecht. Gelukkig heb ik mezelf hardop bezworen nooit achteraf alsnog aan een schilderij te gaan klooien. Het is wat het is.

En de volgende keer maak ik een lijstje voor ik vertrek. Handig.

1. Marijke:
    Leuk.zie het zo voor me
  2. Frans Helmich:
    29 juni 2021
    Een goede voorbereiding ( én buienradar) zijn handige tools om niet onaangenaam verrast te worden 😜🏖😂
  3. Gerda:
    29 juni 2021
    Ha Tineke, wat heerlijk om dit te lezen! Betsy Berg liet zich ook niet weerhouden door het weer.
  4. Miranda:
    Fantastisch 😁👍
  5. Paul:
    29 juni 2021
    Heerlijk Tien om weer jouw verhalen te lezen. Ga vooral door asjeblieft
  6. Tineke Kalis:
    Fijn Paul, dank je!
  7. Joslène Roijackers:
    30 juni 2021
    Leuk hoor Tineke, heb het ook op FB gelezen. Je hebt er heel wat voor over!
    Ik had nog een vraagje over je laatste avondzonschilderij. Je eerste foto vond ik zo anders dan je tweede. Ik vond hem treffender, die eerste. Ligt dan nu aan het geel dat je er later bij hebt gedaan of aan de foto?
    Je kunt ook mooie grijzen maken met ultramarijn, gebrande siena en gele oker als primaire kleuren. Of kobaltblauw, cadmiumrood en cadmiumgeel. Gebrande omber en een donkerblauw ( Pruisisch?) kan ook en het geeft allemaal een heel eigen sfeer. Titaanwit werkt dekkender en je hebt er dus minder van nodig.
    Maar dat wist je denk ik allemaal al wel. Wij zitten een paar dagen op Walcheren en het regent vandaag de hele dag. Groetjes Joslène en succes !
  8. Tineke Kalis:
    30 juni 2021
    Dank Joslene, ja. ik baal ook van de 2de. Nu besloten 'Nooit' meer achteraf iets te veranderen. Hoewel ik vandaag toch echt iets met de vreselijke pastetekening moest doen ;-)
    Ik gebruik de combi ultramarijn/gebr.omber om blauw minder helder te maken. Fijn dat ik nu weet hoe titaanwit werkt. En de tweede combi van jou ga ik proberen. Heb je tekst opgeslagen om terug te lezen. Dank!!!
  9. Erik Haafkens:
    Je lijkt Annie M.G. wel.
    Van de week las ik in trouw dat er weer een boek van Annejet van der Zijl wordt verfilmd: De vlucht van Annika S. Net als het levensverhaal van Annie MG Schmidt.
    Dat eerste boek meteen gekocht en in een adem uitgelezen. Het speelt zich af in Bergen aan Zee.
    Het tweede boek over Annie heb ik nu bijna uit. Wat een mens.
    Tien over jou kan zo een boek geschreven worden. Maar jij doet dat gewoon zelf, zo beeldend zo gemakkelijk, heerlijk!
  10. Tineke Kalis:
    Leuk, dank Lieve Erik!
  11. Aart Kraak:
    14 juli 2021
    Hoi Tineke. Pas vandaag ben ik begonnen aan je reisverslagen. En al in de tweede alinea heb je me in de gordijnen: Elke dag maalt het schilderen door me hoofd. ... door MIJN hoofd. Het moet niet gekker worden. Als dat nog een keer gebeurt dan zet ik in mijn nalatenschap dat mijn nazaten nooit en te nimmer een echte Kalis mogen aanschaffen.
    Even serieus: het is zo bijzonder om te zien hoe jij het schilderen 'gevonden' hebt en wat dat met jou heeft gedaan. En wat je maakt is ook nog heel erg mooi.
  12. Tineke Kalis:
    15 juli 2021
    Het maalt mij ook door mn hoofd hoor, vergis je niet! Daarom opeens: stappen zetten. Doen! Veel sukses!!
  13. Tineke Kalis:
    14 juli 2021
    Zo lief, dank je wel. Maar ondertussen komt het nu weer eens niet van de kwast :-( geduld en moed maar weer ;-)