Het tikt, het plenst..

25 juli 2021 - Vlieland, Nederland

Voor het eerst sinds tijden lees ik een fysieke krant. Gekregen van buurvrouw Titia. Het is een ouwe maar dat maakt niet uit. Schoon in bed na eindelijk weer eens een douche ga ik de zondag vieren met een krant op bed. Thee en mueslibol erbij.

Ik lees over de watersnood in Limburg. Bezorgd gluur ik vanuit bed door de kier van de open rits. Nee, het dalletje - vroeger noemde ik het de kuil - staat nog niet onder water.. Verder het rampverhaal lezend bedenk ik me dat ik best goed voorbereid ben. De tent staat op het duintje en watert af in het dalletje. Mijn erf - derde benaming in 20 jaar - zoals ik het sinds van de week noem toen ik het eens goed bekeek. Een driehoekig tuintje tegen de helling. Een schildersezel met een jerrycan als tafel ervoor. Lege flessen, etc etc. Volle flessen met water onder de tafel. En overal groen. Alleen groen en bloemen weggesneden waar ik loop omdat je het anders toch plattrapt. Een erf dus.

Het zou gaan regenen vannacht. Wat kon ik nog doen? Hoog helmgras met paarse klaver ertussen wegkappen direct naast de tent. Slechts over een breedte van 20 cm , net genoeg om met mn plompe poten tussen de touwtjes van de tent door te stappen om ze aan te spannen. Het helmgras staat dit jaar gigantisch hoog. Vanaf het pad kun je slechts de  bovenste punt van de tent zien.  Dat zag ik pas toen ik zelf eens op het mulle zandpaadje ging staan.  Dat mulle kon ook wel wat beter bedacht ik me. Dus al het gekapte gras inclusief de gele en paarse bloemetjes kruislings uitgespreid over een flinke lengte, tot en met de voorburen.

En nu regent het al uren. Het paadje is beschermd en het water vloeit goed af. Well done.

Als kind speelde ik op braakliggend terrein en sopte, veegde en schepte de kluiten modder op hopen zodat er een gezellig riviertje ging stromen.  Het is hier niet anders. Klooien en netjes maken. En ondertussen van alles laten slingeren waar ik mn nek over breek.

De regen zet gestaag door. De tentdeur heb ik omhoog geklapt zodat ik het waterpeil in de gaten kan houden. Niet dat ik daar iets aan kan doen. Het gaat zoals het gaat. Met blote voeten banjeren of met kaplaarzen aan.

Maar voorlopig blijf  ik in bed lekker de 'fysieke' krant lezen.

1. Paul:
    25 juli 2021
    Vanuit een droog Amsterdam lees ik je verslag. Als je er nu maar een weekend zou zijn dan zou het zonde zijn, al die verregende tijd, maar voor jou valt het wel mee. Buienradar belooft tot in de middag regen dus vermaak je al lezend.
  2. Tineke Kalis:
    25 juli 2021
    Als het twee weken gaat duren is het anders. Nu eindelijk mn boek uitlezen voor die van de Slegte arriveren ;-) Goed voor de benen ook wat rust. Per dag 20.000 stappen met artrose voeten en een versleten knie. Haha blijven lachen..
  3. Paul:
    25 juli 2021
    Wat ben je toch een bikkel
  4. Aart Kraak:
    10 september 2021
    Hoi Tineke, ik heb wat achterstand in mijn mails, maar vandaag genoten van je verhaal. Ik ben ervan overtuigd dat er in het Europees Verdrag over de Rechten van de Mens iets staat wat kamperen verbiedt, maar ik heb nog nooit de moeite genomen om het uit te zoeken. Maar... als ik jouw verhaaltje lees, dan vind ik dat ze die paragraaf best mogen schrappen... voor iedereen boven de 70.
  5. Tineke Kalis:
    11 september 2021
    Hihi Aart.. wel afzien hoor de laatste weken ivm met een versleten knie.