Van Rozengeur en Manenschijn..

20 december 2022 - Gunjur, Gambia

IMG-20221220-WA0001_copy_483x644

Helaas is het niet  altijd rozengeur en manenschijn. Nergens en ook hier niet. Gisteren flink in de mineur na een bezoek aan Malangs en mijn  hartsvriendje Mustapha. Hij heeft een tumor in de knie die alleen abroad te opereren zou zijn: Turkije, india of Nigeria. Ligt de hele dag eenzaam op de bank met zn 13 jaar. Pht... eerst maar eens wat kleine dingen oplossen: Malang er naartoe krijgen op de fiets. Mustapha is nl verhuisd nr 2 dorpen verderop. Maar de fiets v Malang staat 'natuurlijk' geparkeerd want moeder betaalt geen reparaties. Kortom........pfffffht.... diep ademhalen maar en gaan regelen cq betalen.  Bloedsjagreinig om 21u nr bed gegaan. Daardoor gelukkig eindelijk eens 8 u geslapen. Zo direct ga ik met sponsordochter Mama naar de taylor om mn pak/jurk te laten maken voor Mama's trouwen as vrijdag.  Een lange broek met daarboven een tuniek met 3/4 mouwen. Al het lelijks bedekt ;-)

20221219_154350_copy_1059x71720221219_150407_copy_1612x1209

Er komt geen feest en geen program,vanwege de 'omstandigheden': familie weigerde toestemming te geven voor het huwelijk. De cultuur hier wil dat de familie beslist met wie je trouwt. No way voor Mama,noch voor haar aanstaande man, die weliswaar Gambiaan is, maar zeer Europees georienteerd. Nu trouwen ze  dus via Islamic Court., een soort rechtbank. Allemaal gedoe.

Verder gaat het zn gangetje: Malang naar school en ik de ochtenden vrij om te lezen of anderszins mezelf rustig te houden. Het lijf mist de struktuur van thuis: fysiotherapie en trainen op de apparaten. Dus sjokt het onder paracetamol met me mee. Het is wat het is. Malangs zus heeft gisteren de artrose in mn voeten behandeld met bambutuloo, een lokale bamboecreme. Het blijft me verbazen wat een kracht ze hier in hun handen en vingers hebben. Masseren is dus echt afzien.

Tot zover vandaag, prettige dag allemaal!

1. Paul:
    20 december 2022
    Je valt wel af met al dat gedoe. Wat vreselijk voor dat jongetje en wat ziet het been er naar uit. Sterkte met alles en probeer vrijdag toch maar te genieten. En denk er aan: je kunt niet alle leed van de wereld op je schouders nemen. 💋❤️‍🩹
  2. Tineke Kalis:
    20 december 2022
    Doe ik Paul! Myrthe, vriendin hier, helpt daar goed bij!
  3. Jopie:
    20 december 2022
    Treurig, de jongen is ook mager, vel over been.
    Hebben ze geen MMS, een goedje dat zelfs koudvuur geneest.
  4. Myrthe:
    20 december 2022
    Blijf je grenzen bewaken he mop?
    Vandaag al goed op weg daar mee.
    Succes!
  5. Tineke Kalis:
    20 december 2022
    Dank lieve meedenkende Myrthe!!!! Zo komen we een eind!!
  6. Alide.:
    20 december 2022
    Jezus wat een knie. Er moet toch daar ook een ziekenhuis zijn. En doe jij rustig aan. En wat die meneer zegt: niet alle ellende op je schouders nemen.
  7. Tineke Kalis:
    20 december 2022
    Voorlopig check ik 'alleen' de geschiedenis vd knie. Welke dokter heef het gezien? Wie heeft het bezoek aan Dakar ziekenhuis in Senegal betald, etc etc.. Ik bespaar je nog even de details, maar kan je verzekeren dat het niet aan de medische stand hier in Gambia ligt.. wel aan de moeder van Mustapha..:-(
  8. Tineke Kalis:
    20 december 2022
    Heb je niet alleen je eigen knie maar ook die van .ustapha om je druk over te maken.. ergens wel geestig ;-)
  9. Marian:
    20 december 2022
    Wat vreselijk voor de jongen. Sterkte Tien met alle zorgen.
  10. Tineke Kalis:
    Dank!
  11. Aart Kraak:
    27 december 2022
    Verschrikkelijk, zo'n knie. Wat erg voor die jongen. En voor jou. Wat als jij er niet was geweest? Hoe is het nu een week later? Of lees ik dat straks? Ik loop wat achter, en niet alleen met lezen :-)
    Pfff. in januari kun je weer uitrusten in het drukke Nederland.