Mn laatste missie : Water voor de vrouwen garden.

9 februari 2023 - Gunjur, Gambia

20230127_160038_copy_1008x756

Ik sprak er al eerder over: de groententuin waar Paps vrouw Nato doodmoe van thuiskomt. Ik had me ingehouden en beloofde niets. Maar onderwijl draaiden mn hersens keihard rond op zoek naar een kreatieve oplossing voor het gebrek aan wat toen nog  vijftig meter ontbrekende waterpijp leek.

Die oplossing kwam er toen ik verplicht een rol van 100 meter dikke pijp moest aanschaffen, terwijl ik maar vijftig meter nodig had. Omar wilde graag dezelfde maat pijp naa.r zijn huis ivm de waterdruk. "No problem,  you get a new big pipe from me to your house, but I need your old one !" En zo werd de oude pijp uitgegraven en de nieuwe pijp erin gelegd.

Vandaag kwam de eigenaar van de garden - de vrouwen hoeven niets te betalen om er te werken voor zichzelf - naar de Roundhut om de inmiddels uitgegraven pijp op te halen. Met de fiets dacht hij. Niet dus, de hele zooi op het dak en karren maar..

De tuin lag er prachtig groen bij. Ensalatoe/ Sla, bitter tomatoe, supermee/kool, jabo jamba/bieslook, mentengo/tomaten en zelfs peterselie! De vrouwen waren er niet, de lege jerrycans stonden werkeloos bij de put . Het bewateren was reeds gedaan gezien  de natte bedden overal.20230209_102501_copy_1008x75620230209_102726_copy_1008x756_120230209_113922_copy_1008x756

We legden de pijp uit in de goot die voor een gedeelte al gegraven was. Daarin prijkte het zielige uiteinde van de pijp die te kort was.

20230209_102845_copy_536x373

Een jongetje sleepte onze pijp richting muur van de compound waar het water vandaan gaat komen. Helaas.. we haalden het niet.

20230209_113542_copy_1008x756

Óp naar de shop! 18 meter bijhalen en natuurlijk ook de koppelingen. Kan mij het schelen, het zijn de laatste dagen, het geld is toch al vier keer op. Dan kan er ook nog wel een vijfde keer bij 😅.

En toen was het alleen nog wachten op de plumberman/loodgieter. Kwestie van in elkaar draaien middels de koppelingen. Hopelijk vandaag of morgen.

Rijkbedeeld met sla,peterselie,papaya en sinaasappels sjokte ik doodmoe terug naar de auto. Alwaar ik ontdekte dat het zijraam het begeven had. Ik maak me over dat soort dingen niet meer druk: Omar zal dat wel regelen omdat ik volgens hem al genoeg doe.. hoe komt ie erop..

20230209_114050_copy_1008x756 20230209_112253_copy_1008x756

Nu oren en ogen direct met de handen bedekken als er weer een probleemgeval voor de deur staat. Ik ben er niet! Nee echt niet 🤣

1. Alide.:
    9 februari 2023
    Je heb nog minstens 5 dgn volgens mij.
  2. Gerda:
    Tineke,ik
    vind het allemaal geweldig!
  3. Tineke Kalis:
    9 februari 2023
    Klopt Alide, maar wat er nog te wachten stast... Zaterdag naar zieke Mustapha om met taart (ophalen in Brikama :-( ) en dranjjes en heel veel balonnen de verjaardag van zn vriend, mijn kleinzoon Malang te vieren. Maandag Naming Ceremony van Makams dochter. Dus alleen nog vrijdag en zondag alle rest-jobs te doen en in te pakken. Nog geen idee waar in mn telefoon het vliegticket huist 🤣
  4. Jos:
    9 februari 2023
    wat zul jij straks slapen!
  5. Aart Kraak:
    14 februari 2023
    Er wordt heel veel gezegd en gesuggereerd over 'Afrika'. Over het feit dat er vaak droogte is, gebrek aan voedsel, etc. Als ik dit zo lees, dan bekruipt mij het gevoel: 'Als jij er niet bent, wie doet het dan?'. Is er nu echt niemand die dit zelf bedenkt? Is er niet heel veel potentieel, onaangeroerd?