Kokkelekoo

11 december 2022 - Gunjur, Gambia

20221211_081208_copy_1008x756_1

Het is 5 uur als de haan het tijd vindt om op te staan. De zon is nog niet eens op.  "Kokkelekóó...". De Gambiaanse variant van onze "Kukulekuu". Ik wil nog wel even opstaan om  naar  de  wc te gaan, maar wikkel me daarna weer in het gefrommelde laken op het doorgezakte bed. Zeven uur is vroeg genoeg.

Tegen achten zie ik de lucht heel voorzichtig zacht oranje kleuren. Je hoeft hier nooit bang te zijn dat hij op een dag wegblijft. Zon, altijd zon. Het heeft zn goeie en slechte kanten, voorlopig alleen maar goeie wat mij betreft.

Op de compound scharrelt een grote witte kip met kleintjes. "Is my hen" zegt Malang trots. De vrouwen vegen het zand voor hun huis aan. Dubbel gevouwen in paars met knalgeel met een bosje riet in hun hand. Als je straatje maar schoon is..

De dag van gisteren is moeilijk te beschrijven met 1 duim op de telefoon. Samengevat: de roundhut troffen we stijf gesloten aan. Sinds eergisteren heeft Omar de reservesleutels, officieel overhandigd sinds het debakel van drie jaar niets kunnen uitrichten. Het gemak van wel de sleutel hebben bleek toen de insecticide-man zich vroeg bij de roundhut meldde. Het huis zou een soort van uitgegast worden waardoor de vleermuizen het houten dakskelet los zouden laten en door de ramen naar buiten zouden vliegen. En zo troffen we de keukeninhoud onder een douchegordijn op de veranda aan. "You may not enter untill 2 oclock". Ok de boodschap is duidelijk. We bellen Mama's driver weer op - hij is net weggereden-  om ons naar Kartong te brengen. Daar heeft Mama  twee jaar geleden een flinke lap grond gekocht van eigen verdiend geld. Met hard werken - koken in een lodge- kon ze steen voor steen haar mini roundhut opbouwen.  En toen werd ze verliefd op een man die Europees georienteerd is, een baan bij het Ministery for Education heeft en vervolgens zorgde dat er ramen en deuren in haar roundhut kwamen. Goeie zet voor zover je daarvan kunt spreken als het om 'Real love Tien!" gaat.. Toen Mama hoorde dat ik zou komen werd er vaart achter de trouwdatum gezet: 23 december. Vijftien jaar nadat ik de 15 jarige puber die steentjes uit de rijst zat te vissen, onder mijn hoede nam. Het kan snel gaan, want gisteravond stond ze met 'her husband'  voor mn neus. Rechtstreeks vanaf het vliegveld, waar hij terug was van een zakenreis naar Zuid Afrika.  Mama heeft het altijd  in haar gehad om goeie  en daarnaast ook slimme keuzes te maken :-) zo ook nu met een man met compound, auto, driver, en genoeg geld achter de hand, zodat zijn toekomstige vrouw niet hoeft te ploegen voor geld. "I am going to do just small busines ." Ik lach, knipoog, well done Mama :-)

En nu is het zondagochtend. De insecticide-man zal vanochtend terugkomen,want gisteravond vlogen ze als helicopters door de palo. Malang en ik gaan naar het strand in Sanyang. Met een taxi, want mn eigen jeep is nog niet 'rijklaar'. Fijne zondag allemaal!

Bij de fotoos: roundhut schoon en ingericht, zo happy! En Mama die ontbijt voor me haalt en haar huisje in Kartong

20221210_185934_copy_1008x75620221210_190009_copy_1008x75620221210_084949_copy_1008x756IMG-20221210-WA0005_copy_270x152

1. Marjet Gerlings:
    11 december 2022
    Heerlijk verhaal weer. Als vanouds! Fijn dat het goed gaat Tien! En top dat je bij de trouwdag van Mama kunt zijn!
  2. Tineke Kalis:
    11 december 2022
    Fijn ook dat je ervan kunt genieten. Extra motivatie om mooi te schrijven, dank! 💛💛💛
  3. Annelies:
    11 december 2022
    Kokkelekoo, dat woord gebruik ik als wil aangeven dat iets onzinnig is😄. Mooi verhaal weer Tien.
  4. Tineke Kalis:
    Grappig!
  5. Ansje:
    11 december 2022
    Het gaat je goed daar Tineke! Ik lees alleen maar leuke dingen en relaxte omgang met probleempjes. Geen knieën of andere ongemakken. Zo super!
  6. Tineke Kalis:
    11 december 2022
    Die ongemakken zijn er wel degelijk, maar ik sleep het gewoon met me mee. Malang masseert mn voeten ( artrose) en knie. So be it..;-)
  7. Gerda:
    11 december 2022
    Tineke, ik geniet ervan de ervaringen te lezen!
  8. Tineke Kalis:
    11 december 2022
    Fijn Gerda, ik deel het graag!
  9. Jopie:
    Je hebt het goed daar.
  10. Tineke Kalis:
    Voor alsnog: ja 💛
  11. Joslène Roijackers:
    12 december 2022
    Heel leuk om te lezen en tof dat je er weer zo thuis voelt..
  12. Tineke Kalis:
    12 december 2022
    Bijzonder he.. en ik had nooit zin om te gaan... te moeilijk.. te onoverzichtelijk..
  13. Joslène Roijackers:
    13 december 2022
    Nou dan geeft het je wel een extra boost !
  14. Aart Kraak:
    17 december 2022
    Na 15 jaar trouwt Mama dus. Die keer, 15 jaar geleden, was dt de eerste keer dat je daar was? Hoe vaak ben je er eigenlijk geweest?
  15. Tineke Kalis:
    17 december 2022
    Ik reed in 2007 de amsterdam dakar challenge. Van amsterdam naar gambia. Daar ontmoette ik Mama in een simpele lodge aan zee.
    Hoe vakk ik geweest ben is niet te tellen. Afgezien vd laatste 3 jaar, elk jaar, soms 2 a 3x per jaar. In 2009 negen maanden achter mekaar. Ik werkte op de preschool