Happiness

23 december 2022 - Gunjur, Gambia

20221223_114232_copy_756x1008

Geluk geluk geluk.. sponsordochter Mama trouwde vandaag . Ik had geen betere,lievere man kunnen bedenken voor haar.  Zoals met veel wat je niet eerder meegemaakt hebt,is het lastig een inschatting van de dag te maken. In Afrika denk je normaal aan een groot feest met heel veel dansende mensen. Niet op Mama's marriage, gezien de 'circumstances'. De broer van haar vader heeft geen toestemming gegeven voor het huwelijk. De vader werd vervolgens omgepraat en het leek allemaal niet door te gaan. Hadden ze toch even buiten Mucktarr haar verloofde gerekend. Reden voor tegenwerking was, dat de familie de echtgenoot wilde kiezen. Maar Mama en Mucktarr zijn verliefd en vonden dat ze hun eigen keuze mochten maken. Dus kozen ze voor trouwen via de Islamic Court. Een rechtbank die het huwelijk regelt volgens de wet, met getuigen en papieren en al.

20221223_121914_copy_1209x161220221223_114540_copy_1209x1612

Het mag dan geen reden voor een groot feest zijn, er bleek genoeg te vieren op de familie compound in Kartong waar ze tot haar 15de woonde. Na de eenvoudige huwelijksvoltrekking bij de rechtbank, waar behalve het overgelukkige paar de getuigen, twee vriendinnen en ik aanwezig waren, togen we met twee auto's naar Kartong. Daar bleek iedereen mij nog te kennen: "Mamaaaaa! Mama Africaaaa!" In 2007 kwam ik er voor het eerst. De stemmen van de vrouwen en jongens herkende ik,maar het uiterlijk. de jongens en meisjes, geen twee of vier jaar meer, maar heuse boys en meiden! En de vrouwen drie keer zo dik :-) Onder het snoepen van bakjes chakry ( soort zure melk cq yoghurt met couscous) haalden we herinneringen op. Heel bijzonder.  We zongen liedjes en gooiden onze tiko's in de lucht waarop we in het kleine kamertje begonnen te dansen.

20221223_132731_copy_1008x756

En nu lig ik in Mama's roundhut verderop uit te rusten van alles. Zijzelf is terug naar de familiecompound waar voor ze gebeden zal worden als Mucktarr terug is. Die is nu nog naar Brikama om een geitje te laten slachten. Mama: "tonight we eat grill Tin!". De driver haalt Malang zo op. Want het kan nog laat worden vrees ik.

Wat een dag.. ben heel erg blij met haar keuze! Een  ontwikkelde man en Europees georienteerd door zijn vele zakenbezoeken abroad. En bovenal rustig, zorgzaam en liefhebbend. Hoera voor Mama en Mucktarr! Ik wens ze een lang en goed leven samen .

De 'colanuts' die ik oa  in mn hand gedrukt kreeg na de huwelijksvoltrekking. En op een stapeltje bij Mama's tasje de 'bruidsschat' ook met colanuts.

20221223_114452_copy_756x1008_120221223_114015_copy_1008x756

1. Ineke:
    23 december 2022
    Wat zie je er prachtig uit Tineke ; en het bruidspaar vanzelfsprekend ook😊👍🏼🍀
  2. Jopie:
    23 december 2022
    Veel geluk voor het paar.
    De hoofdtooi staat je goed. Bijzondere ervaring om dit mee te maken
  3. Annelies:
    23 december 2022
    Wat prachtige foto’s!! En een mooi verhaal.
  4. Trudezka:
    24 december 2022
    Wauw wàt leuk Tien. Jij en mama staan zo goed op het kiekje. Prachtig ensemble draag je daar. Liefs 🧡💛
  5. Erik Haafkens:
    24 december 2022
    Wat schitterend om jouw Mama te zien met haar man en jou te zien naast Mama.
    Prachtig en wat een mooi verhaal.
    Heel liefdevol
  6. Aart Kraak:
    27 december 2022
    Wat bijzonder, zo'n huwelijk. Wat ik me wel afvraag: hoe gaat de relatie met de weigerende familie verder? Wordt dat ooit nog gelijmd? Is dat voor altijd vertroebeld? Loopt ze gevaar?
  7. Tineke Kalis:
    27 december 2022
    Geen gevaar. Een dame vd rechtbank nam haar na het huwelijk apart en zei dat ze naar haar vader moet gaan om excuses aan te bieden. Ach, why not, dan is ze toch al getrouwd😀