De diehards.. Frangipane en Morenatree

22 december 2022 - Gunjur, Gambia

20221222_082448_copy_1612x1209

Het zal inmiddels vier jaar geleden zijn dat ik een iel morenaboompje in Brikama kocht. Van de blaadjes kun je thee trekken of ze drogen en later over het eten krummelen. Goed bij malaria en andere ziektes. Welke..? Weet ik niet echt, maar ik denk altijd maar "niet geschoten, altijd mis".  Zo had ik nog langer geleden allerlei sticks van Marijkes compound in Sanyang meegenomen om die in de grond te prikken langs de veranda. Water geven en met liefde behandelen werkte. De sticks begonnen uit te lopen, werden struiken en kregen  bloemen. Zachtroze grote bloemen, kleine blauwpaarse bloemetjes.. Malang en ik waren met alles even blij. Mijn droom was een frangipane boom te hebben. Tijdens een bezoek aan de Engelse David in Sifoe - God hebbe zijn ziel, 2 maanden geleden overleden hier -  bewonderde ik zijn vele frangipanes. Wit met gele heerlijk sterk ruikende bloemen. Maar ook roze en zachtoranje. Hij gaf me een stick van de boom. We plantten het naast Malangs raam en hoopten dat hij zou overleven tijdens mijn afwezigheid. Dat het drieeneenhalf jaar zou duren voor ik terug zou komen, konden we toen niet bedenken. In die tijd zou niemand op het idee komen planten water te geven. Ik schreef het af.

Maar nu... voor Malangs slaapkamerraam prijkt een reuzen frangipane  boom, met notabene 5 knoppen en één bloem ! Twee weken water geven was alles wat we deden. Ere wie ere toekomt: dank je wel David! Je hebt ons een survivor gegeven. Rust in Vrede lieve man!

20221222_082448_copy_1612x1209op de voorgrond, de morenatree, daarachter de frangipane.

20221222_082639_copy_1209x1612frangipane in de knop

20221222_082704_copy_1612x1209morenatree in bloei.

Ps op de fotoos ook de fiere oleander onder het keukenraam en de kleine paarse bloemetjes. De eerste reageert al super op water en schiet omhoog. De laatste moeten we nog even toespreken

20221222_082734_copy_1612x1209oleander20221222_082742_copy_1008x756blauwe bloemetjes

1. Jopie:
    22 december 2022
    Het groeit hard daar, met een beetje water. Vruchtbare grond.
  2. Tineke Kalis:
    22 december 2022
    Klopt! Alles gaat hier sneller. Nagels en haren ook.. echt waar.
  3. Aart Kraak:
    27 december 2022
    Wow, daar zou zelfs ik iets kunnen laten groeien en bloeien!