Beloftes en wat al niet..

8 januari 2023 - Gunjur, Gambia

20230108_110622_copy_1209x161220230108_110615_copy_756x1008

Rust op zondag. Zaterdag was wasdag. Zelfs de bankhoezen moesten het ontgelden.  Je 'hoort' te wassen op het aangestampte zand van de compound. Ik doe het op de veranda, die is dan ook meteen schoon. Twee teilen met water en een ouderwetse pomp aan een stok vormen de wasmachine. Ook het drogen doe ik 'hollands' aan de lijn met knijpers. Zij gooien alles over het hek in de hete zon. Gevolg: kapot en op den duur verteerd  wasgoed.

Vanochtend zag ik Mariama en Oumi van het land hierachter komen met een grote teil sinaasappels..waarschijnlijk voor de verkoop.  Voor de zekerheid heb ik de oudste zoon Doudou gevraagd me vier sinaasappels te geven. Het is me eerder gebeurd dat de bomen in een dag leeg gehaald zijn en dat ik beteuterd omhoog sta te kijken.

Koffie zettend voor mezelf en een speciale kop capuccino voor Omar bedenk ik de vragen die ik voor hem heb.  De meesten gaan over practische zaken als electriciteit, water en auto.  Ze komen elke dag terug in diverse variaties. Op elke vraag krijg ik een absoluut welwillend antwoord. Bij elk  verhaal knik ik  begrijpend. Ik snap het. En dat was het dan. Tot vandaag. Ik zeg Omar dat ik écht niet zonder Roadtax sticker ga rijden naar Sanyang morgen. Niet weer dat gedoe met politie onderweg. Er staan hier zoveel auto's "please borrow me a sticker". Vijf minuten later staat hij voor me en houdt de felbegeerde sticker in de lucht. Ik vraag nog even of ze toch nog moeilijk kunnen doen, maar nee! Dit is ok!

Wat betreft de electriciteitsmeter die niet functioneert, daar moeten we toch voor naar het hoofdkantoor in Serekunda om iemand te sturen. De mannetjes die Omar hier dacht te regelen komen domweg niet.  Trouwens, de mannen van het dak zijn ook niet meer terug gekomen zoals beloofd. Geen plafonds dus voor alsnog. Ik vermoedde al zoiets en heb de kamers ondertussen weer ingericht.   De belangrijke 'Onkel' (rechts) heeft me beloofd dat het goed komt. Links is Omar met dochter Ami.

20230108_110529_copy_1008x756

Alles is een kwestie van lange adem hebben . En tijd. Het is maar goed dat ik bij geboekt heb destijds.. en vooral blijven lachen :-)

Ps geen internet want bewolkt.. 🤣🤣🤣.. en de 50 mtr waterpijp zit er aan te komen 👌

Fijne zondag allemaal

20230107_143658_copy_1008x756

1. Alide.:
    8 januari 2023
    Je moet toch daar geduld hebben. Pff
  2. Tineke Kalis:
    8 januari 2023
    Nou en óf! 🤣🤣🤣maar we komen er wel.. linksom of rechtsom..
  3. Jopie:
    Krijg je stromend water?
  4. Tineke Kalis:
    9 januari 2023
    'Krijgen' niet ,🤣 maar we gaan er zo snel mogelijk mee aan de slag. Ik word ouder..meer en betere faciliteiten is fijn.
  5. Alide.:
    10 januari 2023
    Het is nooit saai daar. Zo maak je nog wat mee. En hulp alom. Dronken of niet. Haha
  6. Aart Kraak:
    19 januari 2023
    En zo'n Roadtax-sticker: staat die op kenteken? Ik neem aan dat er iets voor betaald moet worden? Gebeurde dat ook? Of is er gewoon een levendige handel in gratis stickers?
  7. Tineke Kalis:
    20 januari 2023
    Netjes betalen. Soms heeft men 'vergeten' het kenteken in te vullen. Als er al een handel zou zijn dan had ik die gestart ;-)