Uitje naar Kartong beach

29 januari 2024 - Gunjur, Gambia

Met fotoos hier:

Op zn zondags naar 'bato'. Schandelijk dat ik nog niet bij Kartong aan de beach ben geweest. Heerlijk gebanjerd naar de 'mouth from the river'. Het is echter gewoon een zijarmpje/kreekje met mangroves langs de kant,dat in zee uitmondt.  Mooi om te zien hoe het zeewater naarbinnen stroomt en op dezelfde plek het kreekwater naar buiten. Ze botsen op elkaar en mengen daarna gemoedelijk. Verderop staan ( of liggen, ik weet niks van hoe dat gaat) heel veel vogels die op een zandbankje uitrusten of wat ze dan ook doen. Reigers staan roerloos in het zacht stromende water te staan.  Malang poedelt met schoenen en sokken aan door  het water en vangt piepkleine visjes, die als je ze in een put zou gooien wel 30 cm groot kunnen worden. Ik geloof alles wat Malang zegt als het over de natuur hier gaat. Hij is een natuurkind. Wijst op voetstappen in het zand die richting zee lopen. Zijn blik vraagt of ik iemand heb gezien. Nee dus, ik waan me met ons tweeen.  Malang zoekt naar voetstappen die teruglopen maar kan ze niet vinden. Voor ons ligt slechts de zee. Zelf zou ik er niet op komen om daar over na te denken. Hij speurt om zich heen en geeft het uiteindelijk op onder het mompelen van ' maybe a fisherman'. Met stok in de hand banjert hij verder door het water. Klimt eens in een verlaten boot en sukkelt aan de overkant verder.  Ik sjok wat heen en weer tussen de kreek en de zee. In de verte komt een boot aan of hij gaat juist weg. Worden er spullen in bakken opgehaald of juist gebracht om uit te varen. Dichterbij komend wordt het duidelijk. Zware bakken met vis worden door boys op het hoofd naar de kant gebracht. Alwaar in een schriftje alle namen en aantallen genoteerd worden . Afgevoerd wordt de gratenvis, naar de visfabriek een paar meter verderop. Koeien slaan het gesjouw sloom gade. Tussen de visresten en vuilnis lopen we richting jeep, die ons fantastisch tot aan het petrolstation thuis brengt. Daarna geeft hij helaas geen krimp meer en bel ik Omar op om hem weg te slepen. Want het is overduidelijk dat er iets goed mis is. Toch een fijne zondagochtend gehad.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jopie:
    29 januari 2024
    Prachtig daar en Malang weet meer van de natuur dan een 14jarige hier.
  2. Jos:
    30 januari 2024
    lekker weer de zee gezien en gevoeld in de monding van de rivier; mooi hoe Malang sporen leest. Doet mij denken aan De Grijpstra’s in hun jeugd op Vlie: altijd achter diek op het wad

Jouw reactie