Koddo koddo.. money money..

25 januari 2024 - Gunjur, Gambia

Met fotoos hier:

Een jaar geleden was ik met de scan uitslagen, xrays en een dikke portemonnee bij het operatieteam SKB4Gambia in het Kanifing ziekenhuis.  We hoopten dat zij nog iets voor onze kleine Mustapha konden betekenen. Helaas. Alleen amputeren van het been was aan de orde. En dat wilde de moeder niet. Rust in vrede lief vriendje 💜.

Het sponsorgeld had ik destijds gedoneerd voor een operatietafel. Na veel uitzoekerij is het Carla Kl Breteler  van SKB4gambia gelukt om de oude aan te passen . Nu hebben ze het resterende geld terug gestort. Ik heb het direct doorgesluisd naar Erica van Dijk  van de TakeCareFoundationGambia die samen met haar man Foday een hulppost heeft in Makumbaya. Mijn wens was ze een keukentje te doneren, te bouwen naar eigen wens. Kom ik later wel  een keer koffie drinken bij ze.

En hoe het met de operatietafel afgelopen is? Prima! Dit schreven ze erover:

"DE OK TAFEL Jan heeft 'em gefixed!

In 2017 heeft SKB4Gambia een OK tafel aangeschaft voor “ons” Gambiaanse ziekenhuis. Hiervoor hebben we destijds aangeklopt bij Medic in Apeldoorn, een stichting die actief bezig is om gebruikte maar courante ziekenhuis apparatuur zodanig aan te passen en geschikt te maken dat de apparatuur ingezet kan worden voor hulpprogramma’s in derde wereldlanden.

D.w.z. minimale electronica, maximale mechanica. In de regel zijn problemen met mechanische constructies in vrijwel alle culturen zelf op te lossen.

Omdat wij jaarlijks in het KGH komen,hebben we de nu volgende reparatie / modificatie voor onze eigen rekening genomen. De OK tafel had de nl. onwenselijke neiging dat de positie van het hoofdeind tijdens de operatie geleidelijk ging zakken. Samen met Medic hebben we naar een oplossing gezocht en gevonden. Zij zijn hiermee aan de slag gegaan en konden ons gelukkig, voor onze jaarlijkse inpakdag nog van een nieuwe op maat gemaakte “blokkeeras” voorzien.

Nogmaals dank aan Tineke Kalis , Ruud en Gerard. Dit onderdeel in combinatie met een duidelijke montage instructie hebben we vrijdag voor het 1e OK programma kunnen monteren. Daarbij hebben we hulp gekregen van Ray, onze Cubaanse  biomedical technician. Op dit moment zijn we bijna 14 dagen en tientallen OK programma’s verder en kunnen melden dat de tafel probleemloos en zonder ongewenste neveneffecten heeft gefunctioneerd. Bovendien kan met 1 enkele handeling de tafel in de Trendelenburg stand. D.w.z. hoofdeind maximaal omlaag! (Bijv. In geval van braakneigingen) Anti Trendelenburg bestaat ook, dit is met het voeteneind omlaag, onze tafel heeft deze mogelijkheid echter niet "

1. Erik Haafkens:
    25 januari 2024
    Hoi Toen,
    Wat goed allemaal.
    Ook prima dat dat geld wat terug is gestort aan Erica van Dijk kon worden gedoneerd.
    Prima.

Jouw reactie