Dagen later..

27 december 2023 - Gunjur, Gambia

Geen bericht .. goed bericht... laten we het daar maar op houden 🤣

Kerst ligt  (gelukkig) alweer in het verleden. Een avond en een dag is meer dan genoeg . Plus dat ik niemand bruuskeer want het is alom moslim hier. Vanwege de ontstekingen aan mn tenen wilde ik de roundhut schoon houden. Dus beter geen gekook hier door Mama. Het zou  uuuuren  gaan duren voor er een 4 persoons maaltijd met kip, frites en sla op tafel zou staan. De uienschillen, aardappelresten, etc etc  zouden op de grond gegooid zijn, maar who cares?  Kortom,we gingen naar een restaurant voor precies dezelfde maaltijd. Twee keer zo goedkoop als zelf kippen kopen en we kwamen terug in een schone roundhut.

De dagen erna bestaan uit de was doen - met oma Wind haar  waspomp van de volkstuin - en bijkomen van de 'drukte' , want niks meer gewend.  Naar de beach voor vis en een praatje met de vissermannen.  Die zijn er niet. Alle boten liggen op hun zij te wachten tot ze weer uit gaan varen. De zee was TE onrustig. Dan nemen ze geen risico. Gevolg: dagen geen vis.

20231226_12053620231226_120717

Bij een karretje met grote rvs kan bovenop, kan je koffie kopen.  Blijk ik  opeens in het Spaans  koffie te bestellen... Waar komt dat opeens vandaan? Een wonder hoe hersenen met talen omgaan. Tot mn verbazing sprak de Gambiaan terug in het Spaans.  Waar hij dat dan geleerd had. "Argentina!".  Het leek of de  koffieman thuis kwam. Hij ratelde maar door , duidelijk blij dat hij weer even Spaans kon spreken.  Met een "..nos veremos "  ( we gaan elkaar weer zien) namen we afscheid om verderop in de schaduw van het marktje de nescafe met poedermelk op te drinken. Mmmh! Lang niet zulke lekkere koffie gehad!

En nu is het avond. En donker. Malang tegen mij: "Tien, you forget something!".. Ik heb geen idee.. "The car! You forget the car!" Pfht.. kan ik in de maneschijn de jeep op gaan zoeken. Die staat nog ergens buiten de compound. In het donker springt een vrouw gillend opzij. "NISO!" roept ze verschrikt. Doodgemoedereerd komen er twee koeien aan sjokken. Ik schijn met de WakaWaka op het weggetje. Klaar! roep ik in het Nederlands. En er achteraan in het Mandinka "..abanta!".  Gerustgesteld verdwiijnt ze in het donker, op weg naar haar compound.

Zie de maan schijnt door de bomen 🤣

20231227_202932

1. Aart Kraak:
    5 januari 2024
    Toe maar, zomaar van Kerst in Sinterklaas.