Een rare dag

31 december 2023 - Gunjur, Gambia

20231230_13413520231230_134022

De laatste van het jaar is gevuld met een mix aan rare, vrolijke en dieptrieste gevoelens.  Het vrolijke: de meester van de preschool in Sambuyang heeft voor het eerst van zijn leven een puzzle gemaakt. Hilarisch, want bij elk stukje dat paste was hij opgetogen als een vierjarig kind, waar de puzzle voor bedoeld was volgens de doos. En Mariet en ik juichten vrolijk mee bij elk passend stukje.IMG-20231231-WA0013Mariet vroeg me namelijk te helpen met het uitpakken van de vele bananendozen vol met boeken, speelgoed en serieus leermateriaal in nog serieuzere houten dozen. Alles bestemd voor de preschool - is voor kinderen van 3-7 jaar- in het arme dorp Sambuyang. De drie 'leerkrachten' werken er vrijwillig. Mariet heeft met haar stichting voor een derde klas - lees gebouw - gezorgd. Zaterdag komt er zelfs buiten speelmateriaal als schommels en wippen.  IMG-20231231-WA0009

"Once a teacher, always a teacher".  Schoot ik eerst schoorvoetend, maar vandaag alsnog in volle vaart in die rol en probeerde  het doel van al die houten dozen te ontdekken. Dus in plaats van rekken te vullen met speelgoed, zat ik het ene memoryspel na het andere lottospel uit elkaar te houden en te snappen. Als ik het al niet 1-2-3 snap, hoe moeten de leerkrachten dat dan begrijpen. Om het nog maar niet over de kinderen te hebben. Een uitleg-middag cq 'recources workshop' leek ons een goed idee. En Mariet ondertussen de rekken maar vullen met de mooiste engelse (platen)boeken, spelletjes en verkleedkleren. Alles gedoneerd in Nederland.

En dan toch maar het dieptrieste. Mn broer is op zn hoofd gevallen en ligt in het ziekenhuis. Hij is er zowaar goed vanaf gekomen ondanks een hersenbloeding. Dat het maar positief mag doorzetten.

Helaas hebben de mannen van het  dorp onze 18-jarige gezonde buurjongen moeten begraven vanochtend. Een grote schok omdat hij tijdens voetballen 'gewoon gevallen' was. Wat ze in de dorpskliniek waar hij naartoe gebracht werd, met hem uitgespookt hebben of juist helemaal niet... niemand die iets weet. Een diagnose is niet gesteld of niet gezegd. Maar men weet wel  hoe het hier gaat als je naar een dorpskliniekhe gebracht wordt.  De verantwoordelijke in de kliniek is meestal te druk met bv TikTok op de mobiel en wijst de patient waar hij of zij kan gaan liggen of zitten. Later plaatsen ze dan vaak 'drips' ( infuus) ook al krijgen ze de naald er nauwelijks in (helaas eigen ervaring). Desinteresse en luiheid doet de rest. En dan rest ze alleen nog te vermelden "He pass away, sorry."  Woede en onmacht over dit soort dingen van mijn kant. 'AFRICAN CULTURE' maakt dat de mensen zich verdrietig neerleggen bij deze rauwe beslissing over iemands leven.  Een prachtige ogenschijnlijk gezonde boy - hij had s ochtends nog gewoon gegeten en het schoolgeld betaald aan de moskee-  is heengegaan. Rust in vrede . Of zoals ze hier zeggen Rest in Perfect Peace..

Update: jonge voetballers blijken vaker op het veld een hartstilstand te krijgen las ik. Meestal toch een niet eerder ontdekte hartafwijking. Met een  defibrillator had hij gered kunnen worden. Wie heeft dat hier?!!! Niet dus.. hartmassage was misschien wel mogelijk geweest..? Tot zover.

Fijne jaarwisseling allemaal. Probeer er wat van te maken in het Nieuwe Jaar 2024!

Groet uit Gambia van Malang en mij.

IMG-20231231-WA0020

1. Mariet:
    31 december 2023
    Wat een mooi, maar ook diep triest verhaal. Dit is Gambia waar als je hier langere tijd bent, mee moet dealen, anders houd je het niet vol. Daarom zijn de momenten, als dat een 25 jarige zijn puzzeltje dicht legt en daar spontaan blij van wordt, waar ik gelukkig hele erg van kan genieten. Als hij enthousiast is, kan hij de kleuters daar ook in meenemen. Alleen Teach the Teacher kan dit project op de school laten slagen. Dank Tineke voor je inzet.. Abaraka bake❣️
  2. Tineke Kalis:
    31 december 2023
    Dank Mariet, we dealen ermee, soms tegen de klippen op!
  3. Paul de Vries:
    31 december 2023
    Tineke van wie heb je gehoord van de val van je broer?
    Wens je ondanks alles een gezond en voorspoedig
    2024!!
  4. Tineke Kalis:
    1 januari 2024
    Mn schoonzus appte me. Heb haar gevraagd mij op de hoogte te houden als er iets mis zou gaan.. :-(
  5. Marjet Gerlings:
    Lieve Tien!!!
    Een heel gelukkig nieuwjaar voor jou en voor Malang en voor Gambia en voor al je trouwe lezers …
  6. Tineke Kalis:
    1 januari 2024
    Dank lieve Marjet, een gelukkig nieuwjaar voor jou en de kinderen, ondanks het vreselijke gemis van Huib 💋💋💋
  7. Trudezka:
    Lieve Tien,

Wat een naar bericht van je broer. Sterkte! Voor jou de allerbeste wensen voor 2024.

Liefs🥰🥰
  8. Tineke Kalis:
    Dank Troedie, is life :-(
  9. Marian:
    1 januari 2024
    Verdriet en blijheid naast elkaar. Al het goede gewenst in dit nieuwe jaar Tineke. Beterschap voor je broer.
  10. Tineke Kalis:
    Dank hoor Marian!
  11. Janet van Wegen:
    1 januari 2024
    Beterschap voor je broer! Gelukkig ligt hij niet in Gambia! Ik wens jou en je dierbaren een gelukkig, gezond en liefdevol 2024!
  12. Tineke Kalis:
    2 januari 2024
    Dank je wel Janet. Jullie ook een hopelijk voorspoedig 2024, met nu al fl8nk uitzicht op gambia ;-)
  13. Nic:
    3 januari 2024
    Jeetje, Tien, wat weer een heftig verhaal met ups en downs. Hoop dat je broer er boverop komt en dat de teachers met al het mooie materiaal uit de voeten kunnen. Geef mn lieve groeten aan Malang en veel liefs en sterkte voor jou
  14. Aart Kraak:
    7 januari 2024
    Heel veel sterkte, Tineke. Wat een trieste manier om het jaar te moeten eindigen. Die hartklachten bij jonge sporters is absoluut zorgelijk. Zou de druk, de gekte van moeten presteren een rol spelen?
  15. Tineke Kalis:
    7 januari 2024
    Hier speelt absurde hitte, hoge inspanning en geen reanimatiemiddelen en /of kennis een rol.