Yoghurt in Gambia

17 december 2022 - Gunjur, Gambia

20221217_083236_copy_1612x1209

Ongetwijfeld is er yoghurt te koop in een van de grote supermarkten op.éen uur rijden van Gunjur. Helaas nog geen auto, dus doen we het anders.

Onder andere had ik deze missie: gezond ontbijt in Gambia. Maar hoe  kom je aan yoghurt? Zelf maken. Dus in mijn koffer zat een voedselthermometer. Verder 4 zakken tuttifrutti, noten en granola. Havermout is hier prima te koop.
Gisteren de yoghurt voor het eerst gaan maken. Melk op 70 graden on de thermoskan ( ook meegenomen). 3 lepels kant en klare yoghurt  (ook meegenomen) aanmaken met een beetje van de warme melk. Roeren en bij de melk voegen.
 Vervolgens de kan in de zon. Tegen vijven- de zon stond al laag - de kan  overgepakt in een dekentje en bedekt met kussens in de koelbox gestopt. En daar is nu na een nachtje de nog wat vloeibare yoghurt. In de koelkast moet het stijver worden. Ze dient de volgende keer voor de tweede versie.
Koelkast? Yes! Malang haalt voor 20 dal. 2 enorme ijsblokken. Die leg ik in het camping koelkastje. Dan is er nog net wat plek voor voedsel :-)

20221217_085157_copy_1209x1612

1. Dorine:
    17 december 2022
    Was dat met een yogurtplantje?Wel heel leuk dat dat zo kan!
    Hier door gladheid 1 of wellicht 2 conserten(vanovond ?) laten schieten.....je mist niks.
  2. Tineke Kalis:
    17 december 2022
    Ay ay.. blijf maar gewoon binnen hoor met gladheid. Je hebt zo een gebroken heup. Ne ik gebruik drie lepels yoghurt in melk om nieuwe yoghurt te maken. Liefs Tien
  3. Jopie:
    17 december 2022
    Wat knap! Ook dankzij de hitte daar. Erg goed gedaan.
    Heb hier een yoghurtmaker en meerdere keren geprobeerd van rauwe melk van de boer, maar het wordt steeds een rare vieze substantie met veel wei.
    Misschien moet ik het nog een keer met andere melk proberen.
  4. Tineke Kalis:
    17 december 2022
    Deze maakte ik met een ordinaire houdbare 'semi-skimmed milk'. De yoghurt die ik in een jampotje van thuis meenam bewaarde ik hier anderhalve week in iemands koelkast. De grap is nu dat je v d net gemaakte yoghurt zeker 8x nieuwe kan maken.. Zal je het recept sturen van reizigers die onderweg in Marokko het zo deden als ik nu.
  5. Mieke:
    17 december 2022
    En smaakte de zelfgemaakte yoghurt?
  6. Tineke Kalis:
    Mmmmh!!!
  7. Mieke:
    Super!!
  8. Aart Kraak:
    17 december 2022
    Ooit, in 1993, at ik in Israël ook zelfgemaakte 'ketting-yoghurt' uit een soort broeikist. Heerlijk. Nooit meer zoiets geproefd.
  9. Tineke Kalis:
    17 december 2022
    Precies! Hooikist. Of gewoon een super cooler die ook voedsel warm hhoudt. Ik ,weer bij Campingaz koelboxen.