Een lijstje voor het slapen gaan.

27 december 2022 - Gunjur, Gambia

Nee, niet een echt 'to do' lijstje, wel een 'minó/ wats geburt' lijstje.

1. Ik was fijn aan het naaien. Nam pauze op de bank, bak sla op schoot. Glijdt het kussen onder me vandaan en Bafff! Ik op de gladde tegelvloer. Hoe in godsnaam omhoog komen? Roepen  maar. "Hellooo! Helloo! Nabang! /kom hier. Na aanhoudend roepen staan er twee jongetjes voor de deur. Binnenkomen durven ze niet. Ik weer: Nabang! Voorzichtig schuifelen ze de hun onbekende roundhut in en zien die witte vrouw op de grond in een kronkel liggen. "PUSH! PUSH! " stimuleer ik ze. Een film: twee jongetjes die mij met mn  90 kilo omhoog drukken. Meer dan goed voor een striptekening 😀 Het lukt terwijl ik worstel om op de bank te komen. Mn knie doet zeer, niet raar. Ik ga op bed er even van 'nagenieten'.

2. Om 5 uur komt Omar aan  de deur. Wat de plannen met de auto zijn voor morgen. Ik nodig hem binnen en bied koffie aan. Dit gaat een werkbespreking worden. Want hoe zit het nu met het golfplaat dat er gekocht moet worden? Is er nu een timmerman gevonden om het dak te repareren?  En hoeveel.pakken golfplaat hebben we dan nodig? Omar is opeens heel duidelijk: gewoon alles boven de slaapkamers. Maar dat is het halve dak Omar?! Klopt! zegt hij.  En dan kan je het oude dak als plafond binnen gebruiken.

Ik denk even na. Zie een huis met een half dak voor me. Slapen we straks onder de sterren!

Ideetje: jullie gaan twee dagen weg, zorgt de timmerman dat hij het dak boven één slaapkamer klaar krijgt. Ok,maar we hebben nog steeds geen golfplaten, zeg ik. Stilte. Hoeveel pakken? Omar belt iemand. Acht! X 2800 dal.

Eeeeh! Tsja... naar de bank dan maar. En snel!  Even zo'n vierhonderd euro opnemen voor een half dak, afgezien van loon. Morgenochtend samen met zijn Landrover naar Brikama stel ik voor, want een taxi kan er nu even niet meer af.

3. Een vleermuis is terug. Malang piept. Ik stel hem gerust: onder je net ben je veilig. Malang slaapt rustig in. Ik kijk bang om me heen. Alle lichten uit en ook onder het net, zonder eerst een bad te nemen. Voeten wassen moet maar genoeg zijn. Als de dood dat ik weer zo'n op hol geslagen vleermuis-helicopter om mn hoofd krijg . Half pilletje om snel in te slapen.  ZZZZzzzz

1. Elly:
    27 december 2022
    Komen jullie lekker paar nachtjes bij ons slapen?
  2. Tineke Kalis:
    27 december 2022
    Enig! Is jullie zoontje er ook?
  3. Elly:
    28 december 2022
    Ja zeker
  4. Alide.:
    29 december 2022
    Wanneer ga je weer terug.
  5. Tineke Kalis:
    30 december 2022
    Heb bij geboekt ivm veel doen: 14 februari. Dus je kan rustig een weekje komen 🤣🤣🤣
  6. Alide.:
    30 december 2022
    Nou ik zou ook blijven. Lekker weer. En haal je niet heel Gambia op je lichaam. Regel tante.
  7. Aart Kraak:
    3 januari 2023
    Bijgeboekt??? Ik heb in mijn agenda op 18 januari staan: whisky bij Tineke. Lekker is dat! :-)
  8. Tineke Kalis:
    3 januari 2023