Last but not al least..

3 december 2022 - Amsterdam, Nederland

Het is berekoud. Dat ik dinsdagmiddag uit het vliegtuig stap en een zware hete deken op me voel vallen zie ik ook na drie jaar afwezigheid, zonder moeite voor me. Wat ik ook heel goed voor me zie: de tijd die ik tussen aankomst intercity -12 u s nachts - en vertrek vliegtuig- 6bu in de ochtend- zal moeten doorbrengen op Airport Brussel Zaventem. Oei! Hoe warm ga ik me kleden voor die nacht? En waar laat ik al die kleding als het niet meer nodig is? En hoeveel is het lopen van treinstation naar check-in balie? Zijn er direct bagagekarren op het treinstation? Een lange wandeling met een  loodzware koffer op 4 wielen  is me toch een iets te grote uitdaging. En waar kan ik veilig zitten dutten straks?  Op niets heb ik een antwoord en laat het los. Op naar de volgende uitdaging: op het laatste moment besloten om yoghrt te maken in Gambia. Nog nooit gedaan. Google helpt. Van electrische apparaten tot een blog van een reizend stel die net als ik  's ochtends wil ontbijten met granola, fruit en iets als yoghurt.  Helaas moet ik nu wel een dikke thermoskan in de koffer zien te proppen. First things first dus birkenstocks eruit. En óp naar de winkel voor een voedselthermometer. Helaas moet im voor de eerste keer yoghurt maken wel een 'starter' meenemen, een paar lepels yoghurt in een tupperware bekertje. Yoghurt is ongetwijfeld verkrijgbaar in de grote supermakten, maar die bevinden zich bij de toeristenzone rond Serekunda. Prima als de jeep het doet. Maar dat is meteen de volgende challenge. Autosleutels  en Batterijlader overhandigen aan Omar met het verzoek de jeep aan de praat te krijgen. Als dat gelukt is Makam vragen of hij de  Roadtax wil gaan regelen en hem vervolgens (veel) geld meegeven. Voorheen deed ik alles zelf. Het is mooi geweest ;-)

En dan de Roundhut. Buurvrouw Sibou heeft aangeboden te helpen met schoonmaken. Ik herinner me dat ik overal lakens en plastic overheen gegooid heb. En dat er jerrycans met water binnen staan. Die zijn goed genoeg om de grote water bak in de wc te vullen. En om mee te dweilen.  Tot zover gaat mijn herinnering en de rest dient zich ( soms 'helaas') vanzelf aan.

Op de airport in Gambia is mn eerste stap naar de telefoonprovider om een simcard te kopen met internetcredit. Met een beetje goeie wil plaatsen zij die en zorgen dat het internet meteen functioneert. Moet ik wel de taal op mijn extra mobiel aanpassen.

Mn hersens draaien overuren. Nu maar gewoon op de fiets de laatste boodschappen..

1. Paul de Vries:
    3 december 2022
    Tineke stoer dat je dit onderneemt.
    Wens je een goede en veilige reis.
  2. Tineke Kalis:
    3 december 2022
    Dank Paul , forse onderneming inderdaad. ;-)
  3. Rolf Vleeming:
    3 december 2022
    Toen wij er waren (vanaf 22 oktober ) was het zinderend heet, zelfs in de nacht. Ik hoop voor je dat het iets minder is geworden..veel plezier in The Gambia Tieneke 😉
  4. Tineke Kalis:
    Thanx Rolf!
  5. Dorine:
    3 december 2022
    Nou Tineke,heel herkenbaar al die vragen over hoe je het moet gaan aanpakken als je beseft dat je geen 20 meer bent,maar alles lost zich.altijd op
  6. Tineke Kalis:
    3 december 2022
    Insjallah zeggen we dan maar..;-)
  7. Ineke:
    3 december 2022
    Vertrouw erop dat je het tot nu toe ALTIJD hebt gered. Maar ik snap ook dat je allerlei scenario’s in je hoofd haalt. Succes en sterkte met de laatste loodjes. En veel plezier !!
  8. Tineke Kalis:
    3 december 2022
    Hahaha.. ik laat het los... vell plezier in Guatamala!!! Blijf ook ge,ond jullie beiden!!
  9. Jopie:
    3 december 2022
    Wat een verrassing, ga je voor lange tijd? Jaren? Of een paar maanden? Of laat je het maar komen zo het komt.
  10. Tineke Kalis:
    3 december 2022
    De tijd van een enkeltje gambia is voorbij. Nu een heen en weer ticket voor 5,5 week :-)
  11. Mieke:
    4 december 2022
    Ze hebben in Gambia ook thermoskannen! Beste leuke en niet duur....
    Heel veel liefs en succes met alles Tineke
  12. Annelies:
    4 december 2022
    Spannend en moedig Tineke! Ik ben benieuwd naar je verhalen. Enne, voorzichtig hé😊. En natuurlijk veel moois, plezier en aangename verrassingen gewenst!
  13. Tineke Kalis:
    Dank dank dank 💋
  14. Jos:
    5 december 2022
    succes met al je voorbereidingen
  15. Aart Kraak:
    9 december 2022
    Ik ben met een inhaalactie bezig. Er is al een heleboel gebeurd, maar voor mij zit je nog in Amsterdam... je lijf. Maar je hart is allang in Gambia. Misschien wel altijd gebleven...
  16. Tineke Kalis:
    10 december 2022
    Och ik ben zo snel aart 🤣🤣🤣 alweer tijden hier... of inderdaad: niet weggeweest 😃