Eindelijk na drie jaar... Gambia

30 november 2022 - Amsterdam, Nederland

6 December ga ik eindelijk naar Gambia.. het moest ervan komen na drie jaar afwezigheid..   Er staat me ongetwijfeld veel te wachten. Zowel in positieve als negatieve zin. Wat betreft het laatste: een al of niet door insecten en vleermuizen overgenomen Roundhut. Daarom de eerste dagen maar even niet naar de Roundhut, maar op de compound van kleinzoon Malang, alweer twaalf jaar nu. Net als 15 jaar geleden, toen ik bij zijn moeder  in huis was.  Ik werkte op de preschool waar zij juf was. Malang was de voornaamste reden  om de reisknoop door te knippen. Hij miste me 'too too much'...
En dan sponsordochter Mama. Vanaf haar vijftiende onder mijn hoede, en nu met haar  dertig jaar een jonge vrouw die eindelijk haar man gevonden heeft . Al heel lang is ze zelfstandig en het contact is soms wat op de achtergrond. Hopelijk ben ik precies op tijd om Mama haar marriage mee te maken..
 17 Januari  vlieg ik terug en op de achttiende ben ik  jarig 😜

Ik word gek van al die spullen, die kilo's.. Ik mag dan 30 kg ruimbagage meenemen, maar zo'n zware koffer krijg ik natuurlijk nooit opgetild de trein in. Dus nu stop ik 10 kg in een rugzak. Dan pak ik op de luchthaven alles wel weer over. Toch 6 uur de tijd tussen trein en vliegtuig. Daarnaast nog 10 kg handbagage :-( my god...

Wat ga ik daar trouwens  in vredesnaam  ontbijten...? Echt geen vieze 'tapalapas' /stokbroodjes met mayo en hardgekookt ei. Dus twee pakken granola mee, 2 zakken koffie,1 zak havermout, dadels, noten, vijgen. En dan daar op melkpoeder uit... of yoghurt,maar dat is alleen in de supermarkets , 30 tot 130 minuten verderop. Kilometers tellen heeft geen zin,alleen tijd geldt.  Alles hangt af van al of niet file, ongelukken op de weg, of wegopbrekingen. En dan heb ik het nog niet over aanhoudingen van politie. Ik ben wit dus en rijdende chipknip. Of gewoon zelf een lekke band, een opeens lege benzinetank, of door de weg gerotte bodem gezakt. Allez is mogelijk na drie jaar stilstaan.

Alsof ik nix anders te doen had, heb ik daarstraks twee bananendozen  ingepakt voor Makam die de stoves maakt. En één voor  Omar,op wiens grond ik destijds de Roundhut heb gebouwd. Morgen ga   ik  ze naar het Gambia For You- depot in Haarlem brengen. Van daar worden ze nr de container in Gilze gebracht.
In de dozen zitten overhemden,tshirts en zomertruien van mn lieve buurman Paul. Sandalen en slippers van mij, omdat ik daar met mn ouwe voeten niet meer op kan lopen zonder te vallen. Bij Makam ook speelgoed voor de kids en een platenboek over kleuren..

Kortom,de voorbereiding is in volle gang.. enne... toch maar bij TUI assistentie aangevraagd. Komen ze natuurlink met een rolstoel ;-)

1. Nic:
    30 november 2022
    Mooi, Tien, we ontvangen je hier met open armen. Te beginnen op de airport in Gambia 6 dec rond 12.00 u smiddags. Sterkte met je voorbereiding en wens je een heel goede reis, lieve groet, Nic
  2. Tineke Kalis:
    30 november 2022
    Nou jaaa, wat lief!!!! Dank man, tot op de airport! Niet schrikken: ik heb 'assistentie' aangevraagd. Waarschijnlijk plaatsen ze me in een rolstoel 🤣🤣🤣
  3. Aart Kraak:
    Door bodem gezakt
    ...
  4. Rosalie Willems:
    30 november 2022
    Succes,tien! En geniet er ook van!
  5. Tineke Kalis:
    He Aart 👌💪🤣🤣🤣
  6. Marijke:
    30 november 2022
    Hartstikke tof.:Hopelijk valt het niet te veel tegen. Mijn tel
    Nr. Is nog steeds hetzelfde, dus laat je horen.
  7. Hans van Walen:
    30 november 2022
    Jeetje Tien, dan wordt een hele onderneming, maar denk dat het jou gewoon gaat lukken. Heel veel succes en geniet van het weerzien met Malang en alle andere daar in Gambia. 😘😘
  8. Frans Helmich:
    30 november 2022
    Wat een fijn vooruitzicht, neem alle hulp die je krijgt aangeboden aan tien, en probeer zo veel mogelijk te genieten.
    Je krijgt óók de groeten van Janny ❤️
  9. Dorine:
    Sukses en geniet ervan
  10. Tineke Kalis:
    Thanx! Abarrakaa!
  11. InaRegina:
    1 december 2022
    Voorprèt.. zowel als voorzòrgen lees ik in jouw bericht. En dat snap ik heel goed. Maar eenmaal daar, waar zo’n groot stuk van je hart ligt, valt vast alles weer op z’n plek Tien. Succes met je voorbereidingen, de reis en de roundhut. Ik lees je. X
  12. Tineke Kalis:
    1 december 2022
    Dank Ien, ja het is een ding hoor :-)
  13. Marjet Gerlings:
    1 december 2022
    Tien stoere Mien!! Pas goed op jezelf en geniet zoveel mogelijk!! Een hele goede reis en een behouden thuiskomst gewenst XXX
  14. Tineke Kalis:
    1 december 2022
    Dank Marjet, ik doe mn best :-)
  15. Joslène Roijackers:
    1 december 2022
    Heel fijn en ook erg stoer van je dat je er weer heen gaat en dat je ons ook weer een beetje met je laat meebewegen zo! xx Joslène
  16. Tineke Kalis:
    1 december 2022
    Ik hoop jullie inderdaad op de hoogte te houden. Ligt ook een beetje aan het - al-of-niet - internet aldaar :-)
  17. Gerda:
    1 december 2022
    Wat fijn voor je Tineke, ik vind het een stoere onderneming.
    Je pré-reisverhaal is weer geweldig geschreven, ik blijf je volgen.
    Een goede reis en een mooie tijd, liefs van mij
  18. Tineke Kalis:
    2 december 2022
    Dank Gerda, ik heb zoveel reacties en steun ontvangen, fijn! Ik vind het ook een stoere onderneming hoor :-) blij als de heenreis achter de rug is. Liefs tien
    ps heb geen verf mee, teveel bagage
  19. Trudezka:
    3 december 2022
    Wat heerlijk Tien
    Dat je het daar weer gaat zien.
    Ik wens je veel succes en plezier
    Een lieve groet van hier!😘
  20. Tineke Kalis:
    3 december 2022
    Dank je! Ja eindelijk heb ik er weer zin in. Kunst...als je met deze kou as maandag vertrekt :-) Nog even snel yoghurt leren maken op de valreep :-) veel liefs van mij voor jullie 💛💚💙