Levende have... lifestock..

5 februari 2023 - Gunjur, Gambia

Ooit werd ik boos op Omar omdat zn schapen al mn liefdevol opgekweekte planten opaten. "Is my lifestock..!" Ik begreep daar hooguit uit dat ik mn commentaar voor me moest houden.

Inmiddels weet ik de betekenis van het woord: levende have. Levend moet je vooral niet letterlijk nemen. Want helaas zijn de tweeling lammetjes een paar dagen geleden 's ochtends dood aangetroffen op stal. Eerlijk gezegd verbaast het me niet. De hele dag scharrelen ze hier op de compound en gedragen zich als varkens. Alles eten ze. Ook plastic als daar een smaakje aan zit. Grapefruit- en sinaasappelschillen lijkt me ook niet goed. Sommig fruit verandert in de maag tot gif. Ik bespreek het met Omar. Hij haalt moedeloos zijn schouders op. "Every week they got injections". Lijkt me dat dat een minimale compensatie is van het foute 'voedsel' op de compound. Ik opperde dat ik het zou googelen. Wederom schouders ophalen. Ok, hij legt zich er dus bij neer. Dan spreek ik hem toch maar eens stevig toe. Ik vertel dat de lammeren het voorbeeld van de moeder volgen, maar dat hun ingewanden nog niet volgroeid zijn,misschien zelfs teer. Dat darmen in een kronkel kunnen komen en dat ze dan na hevige pijn, overlijden. "Ok, maybe I  should leave them closed .." Schapendokter.nl legt het allemaal uit. Maar Omar is alweer weg. En de schapen scharrelen door

De levende have bestaat nu ook uit 3 kippen met kuikens. De eerste had er drie. De tweede vier. En de derde gisteren, wel tien!  De kleintjes roetsjen over het zand alsof ze nooit anders gedaan hebben. Eén dag oud..! Ze zijn snel gewend en staan na éen keer voeren steevast voor de deur te wachten 's ochtends. Er is altijd wel wat rijst of oud brood, dat weten ze..

Levende have... hopen maar dat ze blijven leven..

20230205_142015

1. Alide.:
    5 februari 2023
    Ja en jij gaat straksjes weg. Snif
  2. Tineke Kalis:
    6 februari 2023
    Op de valreep nog even onder de bulten: netelroos. Op zoek nr histamine tabletten vandaag.
  3. Alide.:
    6 februari 2023
    Haha. Je zal niet weer wat hebben. Hou vol.
  4. Tineke Kalis:
    6 februari 2023
    Yes! Gelukt! Nu hopen dat de tabletten braaf hun werk doen.
  5. Aart Kraak:
    14 februari 2023