Nog steeds niet het eind..

27 oktober 2019 - Santiago de Compostela, Spanje

Vroeger was de camino pas ten einde als je naar Finisterre ging. Letterlijk: het einde van de wereld. Naar de legende luidt is apostel Jacobus (Santiago) zijn lijk daar in een bootje aangeland (geloof ik).

Velen gaan dan ook nog lopend daar naartoe, 80 km. Je begrijpt natuurlijk dat ik even normaal ga doen. Met twee geweldige vrouwen uit Canada ga ik daar morgen naartoe. Ik heb de kamer geregeld voor 2 nachten. Zij de autohuur. En zij rijden ;-) De zee zien, met de voeten in het koude water (of niet).

Ik zit nu in de kelder van het Seminario Menor waar ik op de derde etage een nonnen-kamertje heb: kaal en ijskoud,  met een bed en een wastafel. Thats it. De 'salon' om elkaar te ontmoeten is in deze enorme kelderruimte, met lange tafels waar mensen samen bier zitten te drinken of gewoon in hun eentje met een descafeinado.  Ik overdenk de dag. Om 11 uur verplicht de deur uit, het seminarie sluit tot 2 uur, om op het plein voor de kathedraal de meiden te ontmoeten. Ik ontdek echter dat je toch de kerk in kan. Binnen is het een grote restauratieruimte. Veel delen verpakt in plastic en hele stukken in de steigers. Het gouden altaar hebben ze onbedekt gelaten, evenals het beroemde wierookvat. Ach, het is meer dan nix.  Ik zou haast vergeten dat ik afgedaald ben naar de grafkelder van Jacobus/Santiago. Ik zie een kleine bewerkte tombe van zilver. De meeste mensen knielen of gaan bidden. Ervoor hebben mensen bloemen geworpen. En ik? Ik ben veel te nuchter voor zoiets. Concludeer dat hij daar ligt en dat was het dan.

Daarna - zoals altijd: onverwacht - een pelgrimsmis in een kerk verderop. Het is tjokvol, de mensen moeten staan en leunen tegen de pilaren.  Alles wordt in het Spaans gedaan, zo ook het welkom voor de pelgrims die allemaal op andere plekken begonnen zijn. Sevilla wordt niet genoemd, nou jaaa.. Bij het breken van het brood en het drinken van de wijn - ik ben niet katholiek, ter communie gaan? - verlaat ik de kerk. Koffie graag!  Ik was de meiden kwijt geraakt maar met whatsapp vind je mekaar in deze overdrukke  wijk zo weer terug. De middag gebruiken we om van alles te regelen (zij). Ik help ze omdat ik Spaans spreek en lees. Om zes uur is alles rond en gaan we aan de wijn. Weer een lange dag geweest. Nu rugzak inpakken en opslaan tot woensdag in de kluis hier. Heerlijk twee daagjes weg!! Vakantie!! :-) Morgen weer vroeg op .

1. H.graafland:
    27 oktober 2019
    Nu lekker ontspannen 2 "vrije " dagen,geniet er yen volle van na jouw memorabele voettocht ,met heel af en toe een verstandig ritje liefs
  2. Tineke Kalis:
    💪🍷🙏💋
  3. Alide Bogaard:
    Vakantie?
  4. Frans Helmich:
    28 oktober 2019
    En wéér een “sobere” kerk, alles voor de armen...😇