Etappe 23.1 Ponferrada - Villafranca del Bierzo, 0 km (24 km bus)

10 oktober 2019 - Villafranca del Bierzo, Spanje

Villafranca del Bierzo, aankomst 10:00 uur. Kamer in het voormalige Seminarie: Hospedería Sán Nicolas - ik ben er vroeg bij dit jaar. ls in een Parador zo mooi. Weer een treffer!

Waarom zo vroeg? Dat zit zo. Ik ging vroeg naar bed. Foto's regelen. Twee blogverhalen schrijven en daarna nog de route voor vandaag doornemen. Ondertussen staat de lokale tv aan. Het weerbericht wordt me bijna elk uur ingepeperd: regen in het weekend, en niet zo zuinig! Natuurlijk maak ik me daar zorgen om. Het is veel klimmen en dalen en ik als amateur-loper... Kortom, het wordt twaalf uur, één uur, twee, drie, vier uur. Ik slaap nog steeds niet. Doe de tv maar weer aan, waarop een kaartlegster mij uitnodigt haar  vooral te bellen. Geen goed idee. Ik eet wat koekjes, drink water en baal dat ik geen hete melk heb, mijn remedie om in slaap te komen. Tv uit en dicipline: slapen nu!  Ik heb al bedacht dat ik met de bus de stad ga verlaten, scheelt meteen vier kilometer. Nog even schrik ik op omdat ik me realiseer dat ik mn rugzak voor acht uur klaar moet zetten bij de receptie. Wekker zetten dus.

Als ik om half acht de rugzak naar beneden breng heb ik minder dan drie uur geslapen. Ik ben kapot moe. Sjouw naar de bus die een uur later dan gepland vertrekt. Eerst denk ik nog dat ik het stuk wel kan lopen, maar gelukkig wint mn verstand. In één keer door naar Villafranca del Bierzo.

Het hostal gaat pas om half twaalf open, dus dan maar naar het museum van de paters. Geweldig wat die allemaal van hun missies in Afrika, Filippijnen, etc meegenomen hebben. Schelpen, vlinders, giga veel opgezette dieren, embryo's, slangen hagedissen op sterk water. Tientallen houtsoorten, alles keurig gerubriceerd.  Een ongelofelijke hoeveelheid.

Om elf uur sjok ik alvast het bergdorp door. Bekijk  snel  het 12de eeuwse kerkje met zijn beroemde Puerta del Perdón en loop nog wat straatjes naar beneden.  Want om half twaalf wil ik mn gereserveerde kamer in en keihard slapen.
Daar lig ik nu, in bed, met het mooiste uitzicht ter wereld! Zie dan maar eens je ogen dicht te doen.

1. Alide Bogaard:
    😂🤣👍😴😴
  2. Rob Seggelink:
    Slaap lekker tien :-)
  3. Tineke Kalis:
    10 oktober 2019
    Gelukt: 2 uur erbij gepakt :-)
  4. Marian:
    15 oktober 2019
    In Nederland is een museum dat er een beetje op lijkt. Ook allemaal stuff die missionarissen meegenomen hebben. In het plaatsje Steyl bij Venlo. Groetjes