Een lange lange dag..

17 januari 2023 - Tanji, Gambia

20230117_183940

De zon piept nog net boven de palmbomen uit. Over een half uur begint het donker te worden. En dan... plots... is het donker.  Maar nu kunnen we nog even met licht naar huis rijden.

Een  opsomming geven van wat we allemaal gedaan hebben... dat is  pas écht saai. Maar of ik daar onderuit kom, proberen maar ;-)

Ik spreek van 'we' omdat ik via Mucktar een driver met auto tot mn beschikking had vandaag. Mijn eigen auto was met de stove mannen mee. Die zouden vandaag starten met de renovatie van de grote reeds bestaande stove. Inmiddels heb ik bericht gekregen dat ze de job gedaan hebben. Wat zijn ze toch goed. Ik verbaas me steeds weer.  Op de foto is slechts de onderkant van de stove te zien, waar het firewood (lange stukken hout) in de gaten gestoken wordt. Hoe groter de gaten, hoe meer de kokkin erin zal proppen. Hoe heter het binnenin de stove wordt. En hoe meer de stove kapot gestookt wordt. Ik moet altijd aan Nescio denken 'jongens waren we'... dat de Uitvreter het potkacheltje kapot stookte :-)

IMG-20230117-WA0019_copy_119x251IMG-20230117-WA0006_copy_520x390

Maar dit terzijden. Met de driver om 10.24 uur op weg teneinde om tien uur op mijn afspraak in Kanifing Hospital te zijn. Nota bene anderhalf uur rijden stoppen rijden.. etc.  Onbegrijpelijk. Discussie heeft geen zin. Om half een kan ik eindelijk het winterswijkteam ontmoeten. Ik probeer zo goed mogelijk de voorgeschiedenis te geven van Mustapha's been. Niet altijd makkelijk want ik ben zelf pas sinds 5 december hier. En de info die ik heb gekregen kan je rustig summier noemen.  De chirurgen stellen vragen. Ik antwoord naar beste kunnen. Het resulteert kortweg in twee opties. Of het is inderdaad een tumor. Dan is amputeren onzin want dan is het joch opgegeven. Tweede optie is een soort Super infectie. Dan zou opereren zeker een optie zijn. Weghalen en nabehandelen.

Ik licht de moeder van mn kleinzoon Malang in. Zij kent de moeder van Mustapha. Ze heeft gisteren ook met haar geprobeerd te praten. Ze mag het voor de derde keer proberen, ik hou me gedeisd. Ik vertel haar dat ze maar een beetje moet liegen. Dat ze met de dokters gesproken heeft aan de telefoon. Ondertussen bewandelt mijn invloedrijke schoonzoon een andere weg, waar ik liever (nog) niet over uitweid.

IMG-20230117-WA0016 De driver ga ik een bijnaam geven. Rupsje Nooitgenoeg. Doe ik 10 liter benzine.. "15". Zeg ik 20 liter.. "25" . Of hij komt met een schaal bananen aan. Met een vragende blik op mij gericht. Ik heb hem zijn loon vanochtend direct betaald, zodat hij zelf voor zijn zaakjes kan zorgen.  Helaas.. hij wil cake van de bakker, bananen, vis... ik wil ik wil ik wil.. Doodmoe begin ik tegen hem te schreeuwen dat het genoeg is. Dat ie altijd meer wil. Hij trekt een gezicht als een beteuterde peuter die zijn zin niet krijgt..  Aardig blijven Tien! Morgen .moet je met hem om 7 uur naar Banjul Hospital om het mri -scan rapport op te halen. Daarna ga ik dat zo snel mogelijk naar de 'dutch doctors' in Kanifing brengen..

Ik snap wel dat ik zelf niet rij... ik ben bek-af, ook zonder zelf te rijden en slechts achterover op de voorstoel de vaak onbegrijpelijke mandinka-conversatie met de driver gaande te houden.

Naar huis graag. Maar eerst weer tanken. Hij krijgt zn zin. "25 liter please"... oh nee... eerst moet er nu weer gebeden worden..... Gemoedelijk buigen de benzineman en Rupsje Nooitgenoeg naar de grond. Umbato.. wachten.. wachten.. wachten..

20230117_192154Eindelijk thuis.

"Till tomorrow 7.30!"

Rupsje Nooitgenoeg antwoordt  " ..Insjallah..".

"Neehee!"  zeg ik in het Nederlands, want giga  genoeg van die Babylonische spraakverwarring de hele dag, "..niks insjallah! gewoon seven thirty!"

"Insjallah" houdt hij vol.

Ik duw hem naar de auto. Zeg lachend "..Ga weg! Verschrikkelijke Man!"

Grinnekend stapt hij in, start de motor en hobbelt het paadje af naar de hoofdweg.

GelukKig is er bier. Lauw bier 🤣🤣

20230117_194213

1. Hans van Walen:
    17 januari 2023
    Oh Tinus, wat een verhaal weer. Ik heb zo’ n bewondering voor jou hoe jij dat allemaal doet. Veel sterkte nog en morgen een fijne verjaardag 🎂🥰🥰🥰
  2. Tineke kalis:
    17 januari 2023
    Haha, adhd-er... soms, niet altijd. Maar daarom kan ik wel doorpakken. Jarig.... jeetje... toevallig zei ik gisteren tegen een Gambiaan dat ik 101 was en liet de stok zien waar ik mee liep.. Een bloedserieus en ongelovig gezicht. True! riep ik nog 🤣🤣🤣
  3. Jopie:
    17 januari 2023
    Mooi Tien, je hebt er nu alles aan gedaan wat je kunt doen. Op de goede afloop!
    Leuk die stove. En gefeliciteerd.
  4. Mieke:
    Proficiat met je verjaardag Tineke♡x
  5. Tineke kalis:
    Dank, over 37 minuten lees ik het nog ns 🤣
  6. Yvonne Jansen:
    18 januari 2023
    Wat een schitterende pen heb je. Ik houd van je verhalen, het is echt.
  7. Tineke kalis:
    Dank je wel! 💋