De Grote Dag: WATER!!

28 januari 2023 - Gunjur, Gambia

20230128_100114update 19:03

De plumberman vindt dat ie zn job gedaan heeft de boel voorbereid in huis. "But the water????!"  Hij: " Tomorrow, that is a 2nd job."

Hoor ik dit goed? Is die man gek geworden?! Onder bedreiging dat ie helemaal niet meer terug hoeft te komen - ik mocht morgen nog even eerst 5000, dan 3000 dal. loon bijbetalen "just to help me" -  gaat hij uiteindelijk met 1000 van Omar en 500 van mij akkoord.  Daarna nog wat 'akkefietjes' rond aankoop pijp en restauratie nieuwe (!) dak.  Een idiotere dag dan vandaag heb ik nog niet eerder meegemaakt.

Deur op slot. Emmers water over de kop en daarna een biertje in alle stilte.

Einde update .

Ik heb er vier uur opzitten als de 'koperen ploert' alweer hoog aan de hemel staat. Een uur geleden stonden ze 'knock knock' voor de open deur op de veranda. Gewapend met een rugzakje met materiaal om water aan te leggen. Amraff en zn maat, loodgieters. Dat er meer nodig is dan een enkel rugzakje..... ik laat het los.. Wel heb ik Omar nog even gevraagd hoe ze dat gaan doen zonder 50 meter pijp etc etc.  Zijn antwoord: " Very easy. The plumberman mesures all. He calls his man in the shop. Somebody go there to pick it."    Ok.ok. inderdaad loslaten dus. Nog wel even Omar eraan herinnerd dat hij de pijp gaat betalen, want al drie weken geleden geld daarvoor gegeven.  Zowel om mezelf rust te geven en enigszins de controle terug te pakken maak ik 'dasamo' voor de mannen. Ik stuur Makam naar de shop om 3 tapalapas te halen. Ik kook ondertussen water voor twee sterke thee met poedermelk en teveel suiker.   Mannen met ontbijt achter de kiezen werken harder en relaxter. Wij gaan ook niet zonder ontbijt aan het werk.

20230128_100039

Over controle terugpakken: de badkamer moest leeg. Ik met mn slome been, loop heen en weer tussen slaap- en badkamer om het daar even op te slaan. Als ik later op de veranda kinderen bijna aan de haal zie gaan met de prullenbak en de watertrekker, weet ik dat ik niet snel genoeg geweest ben. De boys hebben me geholpen de badkamer leeg te ruimen en de inhoud op de open veranda gezet. Pffht. Alles wat los zit , staat of ligt is minstens het oppakken waard. Ermee weglopen is de tweede stap.

En daar is de 'ondertussen' weer: Makam heeft haast om met de GillyGilly naar Serekunda te gaan om een nieuwe carburateur te kopen. "FatFat! Tineke! I need to go early!"  Ik geef hem de 3000 dalasis en fair voor het busje en wég is hij. Althans.. dat denk ik. Als ik later iemand zoek om naar de shop te gaan, zit hij relaxed aan de weg op een oude jerrrycan. Gebogen over zijn  mobiel. "Why????"  Vraag ik hem,met mn handen gespreid. "I wait for Omar. He need to call the shop. They dont take the phone". Van enige haast is totaal geen sprake meer...

De plumberman  ( loodgieter) blijkt geen boor bij zich te hebben als ik hem met een beitel gaten in de tegels zie hameren. Ik race naar Omar " ze slaan  de tegels kapot!"  Antwoord : "ok, I go and get a drill. Give me your carkeys please" . En weg is hij. Na een half uur staan de mannen keurig gaten te boren. Handig, electriciteit 🤣

Ik eet mn super-yoghurt met muesli. Dat lijkt me het beste vooralsnog..20230128_100029

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Frans Helmich:
    28 januari 2023
    Jij moet wel “stalen” zenuwen hebben…😬
  2. Tineke kalis:
    28 januari 2023
    Had ik dat maar.. diep zuchten.. jezelf afvragen of er misschien iets anders aan de hand is (kan van alles zijn, dus nauwelijks te achterhalen) weer diep ademhalen en ergens geduld vandaan proberen te halen... ( GGgrrr!)
  3. Alide.:
    Chic hoor je toilet.
  4. Tineke kalis:
    28 januari 2023
    Heel chic zonder water. Want nu alles aangelegd. Behalve het buitenwerk waar het water vandaan moet komen. We noemen het voor de verandering 'job2' Logica!
  5. Rolf Vleeming:
    28 januari 2023
    Moeten we hier ook eens leren, heerlijk relax ergens op reageren als het even niet mee zit of men neemt de telefoon niet op..😃🙏🙏🙏👍🏽
  6. Tineke kalis:
    Begin met een ouwe jerrycan Rolf 😝
  7. Aart Kraak:
    5 februari 2023
    Wat is de GillyGilly?
  8. Tineke kalis:
    5 februari 2023
    Bushtaxi 🤣🤣🤣weet je nog niks... een oud busje met 4 banken erin, voor 4x 6 personen. Formaat busje: vw transporter .
    Busje vertrekt pas als ie vol is. Soms heb je dan pech.. :-(