Etappe 16 Canavalero-Grimaldo- Galisteo

30 september 2019 - Baños de Montemayor, Spanje

Nou Galisteo werd het duidelijk niet: 28 km . Dat moge duidelijk zijn. Ik wilde wel graag het eerste stuk lopen, bagage in het hostal achterlatend. Vanaf de herberg 10 km. En zo gebeurde. Heerlijk fris op pad om 8 uur. Flink klimmen over stenige paden. Paso por paso. Genieten van kurkeik-bossen onderweg, beekjes, vergezichten als ik boven ben (regelmatig, want op en neer) etc etc. Het was weer gezellig spoorzoeken, maar met geduld en een flinke dosis vertrouwen in de Camino, ningun problema.

Na krap twee en een half uur lopen en klimmen bereik ik zowaar een weg. Komt er een auto aan en direct de duim omhoog. Fantastisch . Om veertig over elf kom ik aan in de herberg. Daaar weet de gastheer me te vertellen dat het zondag is en de bus om 12 uur vertrekt. Klokslag twaalf zit ik in de bus op weg naar Montemayor, via Placencia.

In de herberg tref ik zowaar Catharina van het eerste uur. Fijn!

Ik blijk in een Balneario te zijn. Een dorp beroemd om haar thermale , geneeskrachtige water. De artrose in mn voet vraagt al langer om aandacht. Nu! Ik boek een 'circuito', een rondje door het bad voor de volgende dag. Het museum laat zien hoe het vroeger ging qua badderen en gezonde lucht inademen.  Het Romeinse bad, compleet met zitplaatsen en indrukwekkende gemetselde plafonds van 200 jaar voor Christus, zijn adembenemend mooi en geweldig intact nog.

Om 10 uur de volgende ochtend meld ik me. In een geleend badpak laat ik me in het warme marmeren bad zakken en verwonder me over de in figuren gemetselde gewelven boven me. Daarmee heb ik dan wel het meest indrukwekkende gehad. Daarna komt er nog een sauna en een Turks bad anno 21ste eeuw. Beiden nogal flauw qua temperatuur. Wel heerlijk om op de betegelde warme banken te relaxen.

En dan het zwembad. Mooi. Daarin liggen, hangen en staan oudjes die gymles krijgen. Ik mag in een apart gedeelte en probeer op het gehoor aan de gymles mee te doen. " arriba! Abajo! UN-DOS-TRES  schreeuwt de badmeester. Ongetwijfeld vanwege gehoorproblemen bij zn klanten.

Twee uur later verlaat ik het pand volledig doorweekt, in natte badjas want geen handdoek (?) en laat me in de tuin opdrogen. Later- ik was ingedommeld- zie ik pas dat ik in de tuin van een bar zit, omgeven door keurige dames en heren die van een glasje wijn of jus nippen... en dat ik bovendien op een bijzettafel zit ipv een stoel. Het zal es niet.. Dat krijg je als je super ontspannen bent :-)

1. Joslène Roijackers:
    30 september 2019
    Haha als een vis op het droge! Een fijn dagje zo!🚌
  2. Tineke kalis:
    :-)
  3. Alide Bogaard:
    30 september 2019
    Heerlijke weg voor sportieve voeten
  4. Tineke kalis:
    ;-)