Begin of eind..

6 februari 2023 - Gunjur, Gambia

Na een dag als vandaag weet ik niet waar ik moet beginnen. Vanochtend om kwart voor vijf, toen de telefoon ging? Of gewoon zojuist, toen ik een inktvis had gebakken, keurig in ringetjes met peper, zout en citroen?

Het laatste maar want dat is gauw verteld :-) Smullen, met een biertje ernaast. Heerlijk schoon na een warm bad. Want vies dat ik was.. De twee tongen, en nog een vis in de koelkast op ijs gelegd. Nu te moe om ook maar iets te doen. Pap had me vreselijk verwend: alle vis had hij voor me schoon gemaakt. Trots zette hij de schaal  voor me neer, alles keurig gerangschikt.

20230206_175603_copy_756x100820230206_175618_copy_1008x756

Terug naar de vroege ochtend.
Vanochtend om vijf uur gewekt door mn mobiel. Makam. "Can you please come... my wife...clinic"
Ik probeer snel wakker teworden. Krijg mn slippers niet aan. En waar is mn onderbroek... Omar wakker maken. Ik ga niet in het donker Makams huis zoeken. Is overdag al lastig. Omar staat even later ook halfslapend op de veranda. "Can you please go with my car to Makam? The baby.. is coming.." Het lijkt me dat ik dan maar de Sam tussen de boompjes en auto's door moet laveren. Vooral de uitgang is een crime. Na zeven keer eindeloos heen en weer steken heb ik hem eindelijk  in de rijrichting staan. Omar neemt het stuur over en rijdt naar Makam. Ik wankel halfslapend terug naar de Roundhut. Ik lig nog niet in bed of Makam belt weer.
 "Tineke we have to go!!!"
"Omar kanaale, kanaale, he is on the way Makam"
Ik  dut een uurtje in. Weer de telefoon.
" Tineke, she delivered, we can go home again. Can you please phone Mbemba the taxidriver?"
Het duizelt me. Waar is mijn auto dan?  Braaf bel ik Mbemba. Die heb ik ook duidelijk wakker gemaakt. Hij gaat naar de kliniek.
Even later: telefoon. Mbemba. Of ik Makam wil.zeggen dat hij voor de kliniek staat. Waarom gaat dat allemaal via mij?!  In dit soort situaties laat ik de vragen maar voor wat ze zijn.
Ik kan niet meer slapen. Ga het gasstel grondig soppen. Je doet rare dingen als er een kind geboren moet worden 🤣
Alles is goed gegaan, ze zijn alweer thuis. Het heeft geen drie uur geduurd.

"Makam has a daughter" zeg ik tegen Omar, vraagt hij "ok.. is it a boy or a girl?"
🤣🤣🤣

En wat eroverdag gebeurde vertel ik later...

20230206_183013_copy_756x100820230206_183042_copy_1008x75620230206_191021_copy_756x100820230206_183318_copy_756x1008

1. Ineke:
  4. Jopie:
    Wat een lief hoofdje.
  5. Alide.:
    Wat een belevenis weer
    Wat zal je het straks gaan missen.
  6. Tineke Kalis:
    7 februari 2023
    Nogal... maar verlang ook naar rust. Vooral voor mn been...
  7. Aart Kraak:
    14 februari 2023