28.3 In Palas de Rei

22 oktober 2019 - Palas De Rei, Spanje

Onvermoed vlug gelopen vandaag. Gisteren vroeg te bed en goed geslapen. Eerste ruk loeisnel gedaan, terwijl ik ook nog foto's nam, want te mooi met die mist over het landschap. Met 5 km per uur had ik er zomaar opeens 7 km op zitten. Koffiepauze. Die liep helaas met een dik uur uit omdat ik een ticket wou bestellen. Ins and outs laat ik achterwege: ik heb 'm, voor 31 oktober naar Amsterdam. Onder het mom van 'aan alles komt een eind' heb ik mn fantasieën over doorreizen stop gezet. Niet te behappen. De camino vreet al geld elke dag. En dat wordt nu ik richting Santiago ga met de dag duurder. Als pelgrim in het Monesterio op zolder slapen kost €25. Hoop niet dat het een stapelbed is.

Geen Camino Zonder Mis. Per ongeluk liep ik zo de peregrino mis in om 3 over 7. Toeval bestaat niet. Ik ga nooit 's avonds uit. Dus wie me nu weer 'gestuurd' heeft.. Het was mooi. In het Spaans en Engels. Bovendien op een flatscreen groot ondertiteld. Zo kon iedereen meezingen: Hosana en el cielo, Ho-hosana.. Verder werd Lukas aangehaald: Lucas 12:15
15 Y les dijo: Mirad, y guardaos de toda avaricia; porque la vida del hombre no consiste en la abundancia de los bienes que posee.

Hij zei tegen hen: ‘Pas op, hoed je voor iedere vorm van hebzucht, want iemands leven hangt niet af van zijn bezittingen, zelfs niet wanneer hij die in overvloed heeft.’

Trefwoorden: hebzucht geld materialisme tevredenheid

Tweede keer dat ik tijdens de camino geraakt werd door het geloof. Al zal ik me echt  niet 'bekeren' zoals dat vroeger heette. Aan het eind van de mis kregen we een stempel. Vond ik wel mooi. En zoals het hoort na de mis ( denk ik, want niet katholiek): naar de kroeg . Het werd een restaurant. Toch maar besloten een menu te nemen en kwam bij een Duitse heer aan tafel te zitten. Of ik peregrina was. Ja hoor :-) Daarna meer gekletst en gedronken dan gegeten. In het Engels want ik heb de pest aan Duits. Om vijf voor tien keihard naar de herberg want die sluiten dan meestal. Twee minuten ervoor kwam ik hijgend binnenvallen. Weer gered ;-)

1. Frans Helmich:
    22 oktober 2019
    Lucas zei : ‘Pas op, hoed je voor iedere vorm van hebzucht, want iemands leven hangt niet af van zijn bezittingen, zelfs niet wanneer hij die in overvloed heeft.’...hier heeft de katholieke kerk zich nou niet bepaald aan gehouden ...😬🙊
  2. Tineke Kalis:
    22 oktober 2019
    Hahaha..helemaal NIET... maar goed, wij pelgrims zijn gek genoeg om het ter harte te nemen ;-)
  3. Aart Kraak:
    24 oktober 2019
    De grootste uitdaging blijkt dus niet: Santiago bereiken, maar elke dag voor sluitingstijd uit de kroeg naar de herberg.
  4. Tineke Kalis:
    24 oktober 2019